Back to Staff Profile HomeEdit ProfileEnglishFarsi

محمد اعظم‌زاده

دانشکده هنر و معماری:صنایع دستی

محمد اعظم‌زاده، عضو هيأت علمي دانشكده هنر و معماري، دانشگاه مازندران 










 

ـ دکترای پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
- کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
- کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر تهران ، دانشكده پرديس.
 
 
-نگاهي به نشانه‌هاي تصويري در گليم و گليمچه‌هاي مناطق شرق استان مازندران، تابستان 1385 (شماره 3) ، مجله گلجام
-درآمدي بر نحوه شكل‌گيري نقوش سفيدچاه، زمستان 1388، مجله هنرهاي زيبا
-تناسب در ظروف سفالین منطقه گوهرتپه بهشهر ، تابستان 1389، فصلنامه نگره
- مضامين مذهبي در نقاشي هاي عاميانه تكايا در مازندران، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامي، شماره 15 ، 1390 .مشترك با دكتر مجتبي انصاري و دكتر حسنعلي پورمند
-تأثير هنرمند مسلمان از كلام نبوي و انديشمندان اسلامي (با تأكيد بر خوشنويسي، هنر قدسي)، دي 1385، همايش بين‌ المللي دانشگاه هنر اصفهان.
-پيوند نقاشان خيالي‌ساز (قهوه‌خانه‌اي) با ادبيات، آبان 1385، همايش ملي از تصوير تا متن، دانشگاه تبريز.
-ارزشهاي جاودان هنر معنوي، دي 1385، همايش ملي خرد جاودان ، دانشگاه اصفهان.
-تأثير متقابل فرهنگ عامه و نگارگران مكتب اصفهان، آذر 1385، همايش بين المللي مكتب اصفهان، فرهنگستان هنر.
-حركت و بيان در نگارگري دوره ايلخانان ، خرداد 1387، همايش ملي مكتب تبريز دوره ايلخاني، دانشگاه هنر اسلامي تبريز.
 دو فصلنامه تخصصي هنرهاي اسلامي (شماره 4)، دانشگاه هنر اسلامي تبريز
-نور معنوي و جلوه‌هاي متعالي هنر ، اسفند 1385 ، همايش ملي تجلي حسن محمدي در هنر ،دانشگاه هنر اسلامي تبريز.
-نگاهي به اشياء سفالين در منطقه گوهر تپه مازندران ، مهر و آبان 1385،   مجله هنر- ماه .    
-رويكردي به تجلي فرهنگ ايثار و شهادت در سقانفارهاي استان مازندران ،آذر 1384، همايش ملي تجلي فرهنگ شهادت در هنر،دانشگاه مازندران (مشترك با آقاي دكتر مجتبي انصاري).
-تأثير هنر مذهبي بر هنر اسلامي (خوشنويسي و نگارگري)، ارديبهشت 1381،همايش نگاه ديني به هنر، مجله دانشكده هنر و معماري دكتر شريعتي – تهران.
-وجوه تشابه و تمايز نقش‌ها در دستبافته‌هاي منطقه چهار دانگه و دو دانگه ساري ، آذر 1386، همايش ملي گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران ، فرهنگستان هنر.
-نگاهي به نقوش در سقانفارهاي مازندران ، بهار 1387، مجله هنر و مردم،  تهران .
-نقش هنر گرافيك در ترويج و تقويت فرهنگ ايثار،  مهر 1386، همايشي آسيب شناسي ترويج فرهنگ ايثار ، دانشكده علوم انساني‌واجتماعي‌ دانشگاه مازندران.
-نقش نشانه‌هاي تصويري دستبافته‌ها (نمد مالي) در حفظ فرهنگ و اعتقادات مردمي، خرداد 1387، گردهمايي توسعه صنايع دستي ايران،  دانشگاه هنر اسلامي تبريز.
- مطالعه ای در روش ساده نگاری و شکل گیری ظروف سفالی تبرستان ( منطقه مرکزی تبرستان) ، دو فصلنامه هنر و فن، دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران، مشترک با فروغ عموییان، شماره اول، 1392.
- تاثیر هنرمندان از مضامین شیعی و نقش آنان در گسترش های معنوی تکایای مازندران، همایش تشیع و تبرستان ، مرزن آباد چالوس، 1392.
- معماری آیینی سقانفار، میراثی ماندگار از دوران اسلامی ( سقانفار شیاده) ، همایش ملی باستان شناسی ایران، اردیبهشت 1392 ، دانشکده هنر دانشگاه بیرجند.
- ارتباط تزیینات در معماری اسلامی مرتبط با سبک زندگی، همایش ملی سبک زندگی در تمدن سازی نوین اسلامی، مشترک با خورشید مهدوی و دكتر حسيني، 1392 ، دانشگاه کرمان.
- مبانی تصویری ریتم و تناسب در سکه های دوره غزنویان، همایش ملی فرهنگستان هنر،  مشترک با مهسا قریشی، 1393.
- نقش نمادین نقشمایه درخت نگاره های معراج، همایش بین المللی سیمای محمد (ص) در هنر، تهران، مشترک با مریم رحیمی، 1393.
- جایگاه هنر شیعی در تبیین مفاهیم و ارزش های هنر اسلامی، همایش ملی جایگاه هنر شیعی در تبیین مفاهیم و ارزش های هنر اسلامی، تهران، مشترک با مریم رحیمی، 1393.
- مضامین حماسی و موجودات خیالی در نقاشی های عامیانه مازندران ( مطالعه موردی: تکایا و سقانفارهای مازندران) ، همایش ملی هنر تبرستان، مشترک با دكتر علی شیخ مهدی، دانشگاه مازندران، 1391.
- نقش درخت مقدس در هویت بخشی به معماری آیینی تبرستان، دومین همایش ملی هنر تبرستان، مشترک با مریم رحیمی، خلاصه مقاله، دانشگاه مازندران، 1391.
- نقش تزیینات پنجره در هویت بخشی معماری بومی، دومین همایش ملی هنر تبرستان، مشترک با زهرا اسداله پور، خلاصه مقاله، دانشگاه مازندران، 1391.
- تعامل انسان با فضای معماری بومی تبرستان، دومین همایش ملی هنر تبرستان، مشترک با خانم مهندس فروغ عموییان، خلاصه مقاله، دانشگاه مازندران، 1391.
- مطالعه ای بر نقاط اشتراک و افتراق نقوش در گورستان سفید چاه و معماری تکایای مازندران، دومین همایش ملی هنر تبرستان، مشترک با مهسا قریشی، خلاصه مقاله، دانشگاه مازندران، 1391.  
- شاخص های با ارزش نقوش بومی و غیربومی در خانه های تاریخی آمل، دومین همایش ملی هنر تبرستان، مشترک با الناز صباغ پور، خلاصه مقاله، دانشگاه مازندران، 1391.
- درآمدی بر پیوند نقش اژدها با معماری آیینی سقانفار در تبرستان، دومین همایش ملی هنر تبرستان، مشترک با یاسمن یوسفی، خلاصه مقاله،دانشگاه مازندران، 1391.
- رویکردی تفسیری به صورت و معنا در آثار تصویری ایران، همایش ملی تفسیر اثر هنری، فرهنگستان هنر، 1392.
- نمود مفهوم ایثار در نقش مایه درخت در تکایای شهرستان جویبار ( مطالعه موردی: تکیه باغبان محله جویبار و تکیه بیزکی، اولین کنگره بین المللی افق های جدید معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، مشترک با مریم رحیمی، دی 1393.
-تحلیل آرایه های تزیینی در نقاشی های کتاب قابوسنامه ,علمی پژوهشی، مشترک با فاطمه نصیری، دکترفتانه محمودی، دوفصلنامه مطالعات هنر اسلامی ،1394
-زنده کردن فره وشی (مطالعه ایی بر آثار احمد نصرالهی)،مجله تصویر نامه،تهران،1394
-واکاوی عوامل موثر بر روند طراحی ونگرش هنرمندانه در چهره پردازی تصاویر کتاب قابوسنامه،علمی پژوهشی، مشترک با فاطمه نصیری، دکترفتانه محمودی، فصلنامه نگره، 1395
A Comprehensive  Study of Abstract  Motifs  in the Jame Mosques  of Nain  and Isfahan, ,Mitra Mahon zadeh,blue
,Jay International  Journal,vol15
-مفهوم شجره طیبه در نقش مایه های  درخت در اماکن مذهبی گیلان،ملی،1394،تهران،مشترک با مریم رحیمی،اصل مقاله
-بازتاب دیدگاه سهروردی در جمال شناسی نگاره های عصر صفوی،بین المللی،1394،استانبول،مشترک با مصطفی رستمی،مریم فتحی،اصل مقاله
- مطالعه تحلیلی سه نگاره از شاهنامه موجود در موزه فیزیکی کمبریج،ملی،1394،مشهد،مشترک با سکینه شعبانی،مریم رحیمی،اصل مقاله
-بررسی مفهوم آتمسفر در زیبایی شناسی نو،بین المللی،1394،استانبول، مشترک با وحید حیدر نتاج،زهرا اسداله پور،اصل مقاله
-نقش نمادین نقش مایه درخت در نگاره های معراج،ملی،1394،دانشگاه سیستان بلوچستان،مشترک با مریم رحیمی، چکیده
-تعامل انسان با فضای معماری بومی تبرستان،ملی،1393،دانشگاه مازندران، مشترک با فروغ عموییان، اصل مقاله 
-بررسی نقش تکنیک های خلاقیت  در طراحی نشانه،بین المللی،1394،ترکیه،مشترک با نگار گلپور،محمد مولانی،اصل مقاله
طرح‌هاي پژوهشي خاتمه يافته
- بررسي نقوش در دستبافتهاي سنتي شرق استان مازندران،  دانشگاه مازندران،  پايان يافته (1384) ، پروژه مصوب معاونت پژوهشي دانشگاه مازندران، 1383
- رمزپردازي و نشانه‌هاي تصويري در سقانفارهاي استان مازندران،  دانشگاه مازندران،  پايان يافته (فروردين 1387)، پروژه مصوب معاونت پژوهشیار دانشگاه مازندران
تأليف و ترجمه كتاب
-طراحي گام به گام ، انتشارات ملائك ، تهران، 1382.
- کنکور هنر (مروری بر بیست ساله گذشته)، انتشارات اسرار دانش ، 1386     
-طراحي از چهره، انتشارات علم افزون، تهران ، 1384.
- درخت نمادين مازندران و گيلان، مشترك با مريم رحيمي، انتشارات مارليك تهران و دانشگاه مارليك نوشهر، 1393.
- طرح نمادين اجراها در آثار فلزي عصر صفويه، مشترك با دكتر مصطفي رستمي و مژگان قاسمي، انتشارات مارليك تهران و دانشگاه مارليك نوشهر، 1393.
- پيكره سازي زن در ايران باستان، مشترك با دتر مصطفي رستمي و الناز صباغ پور، انتشارات مارليك تهران و دانشگاه مارليك نوشهر، 1393.
-مبانی هنرهای تجسمی،تالیف آی تای  شکیبا فر،محمد اعظم زاده،نشر زهره،تهران 1394
سخنراني‌ ها
- ارائه سخنراني در گردهمايي مكتب تبريز دوره ايلخاني، دانشگاه هنر اسلامي تبريز، موضوع: حركت و بيان در نگارگري دوره ايلخانان، 1386.
- ارائه سخنراني در گردهمايي مكتب اصفهان ، فرهنگستان هنر، موضوع: تأثير متقابل فرهنگ عامه و نگارگران مكتب اصفهان، 1385.
- ارائه سخنراني درهمايش از تصوير تا متن ، دانشگاه تبريز، دانشكده ادبيات، 1385.
- ارائه سخنراني در سمينار هنر و معماري ، دانشگاه مازندران، موضوع: روند تجسمي رنگ و شكل در آثار پيت مندريان، 1384.
- ارائه سخنراني، به مناسبت روز جهاني صنايع دستي ، دانشگاه مازندران، موضوع: تأثيرپذيري هنرمندان اروپا از صنايع دستي ايران، 1384.
- مضامین حماسی و موجودات خیالی در نقاشی های عامیانه مازندران ( تکایا و سقانفارها) ، دانشكده هنر و معماری دانشگاه مازندران، 1391.
- نقد و بررسی کتاب جلد سازی ایرانیان، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، 1392.
- مفهوم درخت مقدس در آثار تصویری مازندران و گیلان، به مناسبت هفته پژوهش ، دانشگاه مازندران، 1393.
- رویکردی تفسیری به صورت و معنا در آثار تصویری ایران، فرهنگستان هنر، 1392.
- نمادها و نشانه ها در آثار نقاشی استاد احمد نصرالهی، دانشگاه مازندران، سالن کتابخانه مرکزی، 1391.
- آفرینش و نوشدن، تحلیلی بر آثار حاجی فیروز استاد احمد نصرالهی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل،1393.
 
 
مجري سمينار تخصصي و
- مجري سمينار تخصصي ، موضوع: تحليلي پيرامون طراحي پيكره انسان در ايران و اروپا (دوره رنسانس)، ، 1384 در دانشگاه مازندران، دانشكده هنر و معماري
- مجري سمينار تخصصي ، موضوع: خلاقيت و نوآوري در آثار هنري ، 1386 در دانشگاه مازندران، دانشكده هنر و معماري
- دبير علمي همايش ، همايش ملي فرهنگ ايثار در هنر ، 1386 در دانشگاه مازندران، دانشكده هنر و معماري
- مجري تشكيل گروه پژوهشي با عنوان: گروه پژوهشي هنرهاي كاربردي و بومي (گروه صنايع دستي دانشكده)، 1386 در دانشگاه مازندران، دانشكده هنر و معماري
 
اهم نمايشگاه انفرادي و گروهي:
- نمایشگاه نقاشی گروه نقاشان سپند  ، گالری سیحون، تهران، 1392.
- نمایشگاه طراحی گروه نقاشان سپند، گالری کوچه باغ، گیلان، 1392.
- نمایشگاه نقاشی گروه نقاشان سپند، گالری هفت ثمر، تهران، 1391.
- نمایشگاه انفرادی نقاشی، گالری افرند، تهران، 1394.
- نمایشگاه نقاشی گروهی منتخب در گالری مژده، تهران، 1394.
- نمايشگاه انفرادي مجموعه آثار هنرهاي تجسمي ، كتابخانه مركزي، 1381، دانشگاه مازندران.
- نمايشگاه انفرادي مجموعه آثار طراحي و حجمي ، دانشكده هنر و معماري ، 1383.
- نمايشگاه انفرادي آثار طراحي، هنركده پيكاسو ، 1380، بابل.
- نمايشگاه انفرادي آثار نقاشي و طراحي ، نگارخانه شيو ، 1376، تهران.
- نمايشگاه انفرادي آثار طراحي و چاپ، دانشگاه هنر اصفهان،  پاييز 1374، اصفهان.
- نمايشگاه انفرادي نقاشي در گالري هفت ثمر، تهران، 1391.
- نمايشگاه مشترك با محمدتقي صداقتي در گالري هنر، ساري، 1393.
- و نمايشگاه هاي متعدد گروهي ديگر ...
- نمايشگاه گروهي نقاشي ، موزه هنرهاي معاصر ، 1377، اصفهان
- سومين نمايشگاه دوسالانه ، موزه هنرهاي معاصر ، 1386، تهران
- دومين نمايشگاه دوسالانه، موزه هنرهاي معاصر، 1374، تهران
- اولين نمايشگاه تجربي گرافيك ، حوزه هنري سازمان تبليغات ، 1372، تهران
-نمایشگاه انفرادی با عنوان "نقطه،نور رنگ"،گالری افرند،تهران،1394

- تحلیل آثار هنری مدرن و پست مدرن
- رمز و نماد در هنرهای اسلامی ایران قبل و پس از اسلام
- بررسی و تجزیه و تحلیل مکاتب نگارگری
- آشنایی با هنر شرق
- هنر در تاریخ 1 و 2
- کارگاه طراحی پایه 1و2
- کارگاه مبانی هنرهای تجسمی 1و2
 

هنر بومی، تاریخ هنر در ایران باستان، تاريخ هنر مدرن و پست مدرن
 
- كسب رتبه اول آزمون دوره دكتري  پژوهش هنر، دانشگاه تربيت مدرس، تهران،  1387
- كسب عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه مازندران، سال 1386
-كسب عنوان مقاله برگزيده در همايش ملي فرهنگ ايثار در هنر ، سال 1386
- كسب لوح افتخار براي ارائه مقاله برتروسخنراني در “گردهمايي مكتب هنري تبريز، دانشگاه هنر اسلامي” ، خرداد 1387
- كسب عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه مازندران، سال 1391.
-ديپلم افتخار در نمايشگاه دانشجويي، دانشگاه هنر تهران، 1373
-ديپلم افتخار در اولين نمايشگاه تجربي گرافيك، حوزه هنري سازمان تبليغات تهران، 1372
 
 

A.Azamzadeh@yahoo.com